Revizie Cutie Automată

Masina si aparatul de schimb ulei-min

Schimbul uleiului în cazul autoturismelor BMW cu cutie de viteză automată, desi pare usor de facut, s-a complicat destul de mult in ultimul timp. Asta deoarece, cutiile de viteze moderne, automate, vin si cu un convertizor de cuplu, ce trebuie intretinut si dat jos cu grija. Este, de aceea, recomandat ca aceasta operatiune sa fie efectuata la un service autorizat, cu piese originale, pentru a evita eventualele probleme.

Bimmer-Service va pune la dispozitie acest serviciu la cele mai inalte standarde dar si posibilitatea de a inregistra operatiunea in istoricul oficial al masinii.

Operațiunea include:

  • Spalare – Se recircula uleiul prin filtrul aparatului special conceput sa retina impuritatile si depunerile mult mai bine. Aparatul poate filtra la 1,5 microni timp de 10 minute
  • Curatarea cutiei de viteze cu o solutie speciala pentru eliminarea depunerilor de mizerie acumulate in interiorul ei.
  • Golirea uleiului din baia de ulei, curatarea mecatronicului si inlocuirea baii de ulei cu filtru si garniturile aferente.
  • Completare cu ulei pentru pornirea motorului.
  • Inlocuirea uleiului se realizeaza printr-un procedeu automat cu ajutorul aparatului care schimba tot uleiul, inclusiv cel din convertizor avand posibilitatea de a vedea in timp real culoarea uleiului care este pompat in aparat si cel care iese din masina. Cantitatea de ulei care este folosita pentru schimbul complet de ulei este de 11 litri.
  • Inregistram lucrarea in istoricul BMW online international
  • Producatorul cutiei de viteze ZF recomanda ca acest schimb de ulei sa fie facut din 80 in 80.000 km
  • Piesele folosite sunt originale BMW sau ZF atat uleiul, baia de ulei si mansonul cu oringuri.
  • La final se printeaza un raport cu toate operatiunile executate si cantitatile de ulei folosite.


Mitul Intretinerii Cutiilor de Viteze ZF – Schimbam sau nu Uleiul de Transmisie?

Fara indoiala una dintre cele mai importante descoperiri din domeniul auto din ultimii ani este geniala cutie de viteze ZF 8HP ce a schimbat viata multora dintre noi. Aceasta minunatie este probabil singura cutie de viteze produsa vreodata ce a fost laudata in unanimitate de catre toti cei din industrie dar si de catre jurnalisti si clienti totodata.

Faptul ca BMW o foloseste pe absolut toate modelele sale in ziua de azi dar si faptul ca multi dintre rivalii sai din segmentul premium o fac (de la Audi la Jaguar dar si alti producatori) vorbeste de la sine despre atributele sale dar si despre fiabilitatea sa. Cu toate acestea, recent conducatorii auto au inceput sa aiba probleme cu aceste unitati iar unii chiar reclama o inselaciune din partea BMW, cine are dreptate?

Cutiile de viteze mai vechi aveau specificat in manualul de utilizare a masinii un interval de servisare mandatoriu, ce includea un schimb al uleiului de transmisie ce, natural, isi pierdea din proprietati dupa un timp. Aceste cutii de viteze, fie ca erau Getrag sau ZF (modele mai vechi) pareau sa fie indestructibile totusi. Oamenii ce aveau grija sa le intretina corespunzator, rareori ajungeau sa se planga de ele.

La sfarsitul anilor 1990 BMW a introdus un nou concept de servisare a masinilor cu totul, nu doar  in ceea ce priveste cutiile de viteze. Acesta, cunoscut drept Long Life Servicing, prevedea ca reviziile se vor face de acum la 25,000 de km nu la 10,000 sau 15,000 cum era cazul pana atunci.Ideea a parut sa surada multor oameni desi nu stiau ce implica aceasta schimbare mai exact. Intervalul nou de service se adresa celor ce parcurg foarte multi kilometri intr-un an calendaristic. In acest grup „exclusivist” regasim agentii de vanzari, masinile de munca si flotele in general. Ei bine, pentru acestia, efectuarea reviziilor la 25,000 de kilometri era o imbunatatire majora din punct de vedere al costurilor.

Ceea ce multi au ignorat totusi a fost termenul de valabilitate al uleiului folosit pentru motor. Astfel, desi nu s-au efectuat 25,000 de km intr-un an de zile, inlocuirea uleiului era inca recomandata odata ce au trecut 12 luni. Asta deoarece dupa aceasta perioada de timp proprietatile lubrifiantului s-ar schimba si nu s-ar asigura o ungere corespunzatoare a componentelor interne.

Din moment ce cutia de viteze foloseste tot un ulei in interiorul sau pentru ca componentele din interior sa functioneze corespunzator, acelasi principiu se aplica si aici. Si da, datorita temperaturilor atinse in timpul functionarii, si uleiul de transmisie isi va schimba proprietatile de-a lungul timpului. Mentinerea constanta a acestora pe o perioada nedeterminata de timp este imposibila.

Asemeni uleiului de motor ce este creat special pentru a rezista la anumite temperaturi, acelasi principiu este valabil si pentru lubrifiantul folosit in cutia de viteze. Cu toate acestea, temperaturile variaza destul de mult, de aceea, uleiul pentru transmisie rezistand mai mult timp, avand o temperatura optima de functionare intre 30 si 35 de grade Celsius.

BMW a indus foarte multa lume in eroare atunci cand a precizat in manualele de utilizare a masinilor faptul ca ale sale cutii de viteze sunt sigilate pe viata. Acest lucru sugereaza faptul ca ele nu ar avea nevoie de intretinere, lucru ce ar da de gandit oricui are cateva cunostinte mecanice. Cu toate acestea, mentiunea facuta de BMW nu a facut altceva decat sa induca in eroare un numar mare de oameni. De ce?

In primul rand, trebuie sa aruncam o privire la modul si intervalul de exploatare recomandat de producator. Putini stiu dar masinile moderne, au un termen de exploatare recomandat de producator de pana la 4 ani de zile. Acest interval de timp este considerat drept „viata” unei masini de catre producator. Dupa acest timp masina chiar nu mai este acoperita de garantie din aceleasi considerente: nu mai este considerata fiabila.

Cu toate acestea, stim foarte multe masini ce au depasit extrem de usor aceasta varsta. Mai ales in Romania. Ei bine, avand in vedere ca aceasta este perioada recomandata de exploatare a unui vehicul, la fel se calculeaza si intervalele de servisare.

Astfel, BMW estimeaza ca un conducator auto ar trebui sa acopere in acesti 4 ani de zile pana la 120,000 de kilometri, conform unor calcule ce folosesc medii si statistici la nivel mondial. Aici intervine cheia descoperirii a ceea ce au vrut sa zica producatorii atunci cand folosesc sintagma ‚Sealed for life’.

Aceasta sintagma a fost folosita deoarece dupa acest interval de timp si kilometri, masina nu mai este responsabilitatea BMW. Acum va rog sa ghiciti ce spune site-ul ZF si ce instructiuni sunt oferite de companie mecanicilor nostri, daca se intalnesc cu masini ce au trecut de aceasta perioada.

Conform producatorului de cutii de viteze, uleiul de transmisie ar trebui schimbat la un interval situat intre 80,000 sau 120,000 de kilometri. Cam mare coincidenta, nu?

Asadar, BMW nu recomanda schimbarea sau deschiderea cutiei de viteze deoarece, dupa calculele lor, acestea nu au nevoie de un schimb pe durata vietii lor. Diferenta de perspectiva asupra a ceea ce reprezinta durata de exploatare a unui autovehicul este cea care induce foarte multa lume in eroare.

Teoretic, BMW are tot dreptul sa declare faptul ca cutiile de viteze ZF nu au nevoie de intretinere pe parcursul exploatarii autovehicului dar asta atata timp cat exploatarea se termina dupa maxim 120,000 de km. Din moment ce noi si multi altii folosim masinile mult dupa acest interval, servisarea cutiei de viteze devine obligatorie.

Conform recomandarilor celor de la ZF, schimbul de ulei se va face intre 80,000 si 120,000 de kilometri. Daca acest interval nu este atins, schimbul de ulei se va face la cel mult opt ani de zile, perioada maxima in care proprietatile lubrifiantului raman neschimbate.

Este important de retinut faptul ca aceasta recomandare nu se refera doar la masinile mai noi, cele ce folosesc cutia ZF 8HP cu opt rapoarte. Aceasta recomandare se refera la toate cutiile de viteze. Asadar, daca masina dumneavoastra foloseste o cutie ZF cu sase rapoarte, aceleasi recomandari sunt valabile. Putem chiar sa mergem mai departe si sa estimam si chiar sa recomandam acelasi interval de intretinere chiar si pentru cutiile de viteze de la alti producatori de autovehicule sau independenti.

Schimbul uleiului, desi pare usor de facut, s-a complicat destul de mult in ultimul timp. Asta deoarece, cutiile de viteze moderne, automate, vin si cu un convertizor de cuplu, ce trebuie intretinut si dat jos cu grija. Este, de aceea, recomandat ca aceasta operatiune sa fie efectuata la un service autorizat, cu piese originale, pentru a evita eventualele probleme. Bimmer-Service va pune la dispozitie acest serviciu la cele mai inalte standarde dar si posibilitatea de a inregistra operatiunea in istoricul oficial al masinii.

http://www.zf.com/brands/en_de/zf_parts/technology_in_practice_zp/oil_change_procedure_zp/how-to-change-oil.html